Köpvillkor

 

Kundregister
Vid beställning fyller kunden i sina kunduppgifter. Genom detta godkänner kunden att uppgifterna registreras i vår kunddatabas. Babykungen garanterar att alla uppgifter är konfidentiella och inte kommer att lämnas ut eller säljas. Personnummer behövs vid fakturabetalning - väljer du kortbetalning så går det bra att skriva 000000-0000 i rutan för personnummer.

Beställning
Beställningar är bindande.  Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. 

Priser
Priserna är fraktfria. Väljer du att betala mot faktura tar vi ut en fakturaavgift på 39 kr. Moms är inkluderat i priset.  Vi förbehåller oss rätten att göra prisändringar utan någon förvarning. Du betalar alltid det pris varan hade då du gjorde din beställning. Kunder bosatta utanför Sverige betalar fraktkostnad baserad på vikt.

Moms
På alla nya varor ingår moms med 25%.

 

Betalning med Payson 

Payson logo

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

Fakturabetalning

Fakturan kommer tillsammans med leveransen och skall betalas inom 14 dagar. Påminnelseavgift (50 kr) och dröjsmålsränta (14%) utgår vid försening. Övre gräns för fakturabetalning privatpersoner är 300 kr och minimiordern 99 kr - vid beställningar över 300 kr, välj kortbetalning eller förskottsbetalning - vid beställningar under 99 kr, välj kortbetalning. Ej uthämtade paket debiteras med frakt- och returkostnad. Ej betalda fakturor går till inkasso. Vi förbehåller oss rätten att neka fakturabetalning för kunder som har obetalda skulder hos oss eller har anmärkning hos kronofogdemyndigheten. Fakturabetalning är endast för svenska kunder över 20 år. Fakturaavgiften är 39 kr.

Förskottsbetalning
När du väljer att förskottsbetala dina varor får du via E-post en orderbekräftelse med ditt ordernummer. Sedan betalar du in den totala ordersumman till bankgiro 345-3396 inom 3 arbetsdagar, glöm inte ange ordernummer och namn. Så fort vi mottagit betalningen från dig skickar vi ditt paket. Minimiorder 99 kr.

Leveranser
Alla leveranser sker med Posten. Paket som väger under 2 kg och uppfyller måttkraven skickas som skrymmande brev. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. 
För leveranser till övriga Europa, se nedan.

Leveranstider
Alla varor som finns i lager levereras normalt inom 7 dagar. Vid förskottsbetalning skickas paketet när betalningen kommit in på vårt konto. Önskas extra snabb leverans (presenter o dyl) kan ni ringa eller maila så ordnar vi det mot en mindre kostnad. Butiken har lagerstatus-funktion, vilket innebär att du alltid ser vad som finns kvar och vad som är sålt.

International customers

We welcome orders from customers in european countries. European 
customers can pay by card (Visa, Master Card or Diners Club) or by advance 
payment into our bank account (we will send the necessary details for your 
payment). Freight is based on weight and all parcels are sent by B-post. 
Delivery time is normally 14-20 days.

20% off for customers from Norway and Åland

Customers from Norway and Åland may have to pay customs duty for their 
parcels, depending on value and contents. Because of this, we give 20% 
discount on orders above 200 SEK (excl. freight) from all customers from these 
countries. The discount will not be shown when you place your order 
and make your payment, but we will take 20% off the value of the goods before we charge your 
card.

If you would like to know more about the Norwegian regulations, please 
call the Norwegian customs office:  +47 228 608 50

Internationella kunder

Vi välkomnar kunder från länder i Europa. Europeiska kunder kan betala med 
kort (Visa, Master Card eller Diners Club) eller genom förskottsbetalning till 
vårt bankkonto (vi mailar all information som behövs för inbetalningen). 
Frakten är viktbaserad och alla paket skickas med B-post. Leveranstid är 
normalt 6-10 dagar.

20% rabatt för kunder från Norge och Åland

Kunder från Norge och Åland kan ibland behöva betala tull för sina paket 
(beroende på värde och innehåll). Vi ger därför 20% rabatt på 
beställningar över 200 SEK (exkl. frakt) till alla kunder från dessa länder. 
Rabatten syns inte när du gör din beställning eller genomför 
kortbetalningen, men vi drar automatiskt av 20% på varuvärdet innan vi debiterar ditt 
kort.

Vill du veta mer om de norska tullbestämmlserna kan du ringa den norska 
tullen +47 228 608 50


Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. Har du ångrat ditt köp kontaktar du oss så att vi kan häva köpet - du står för returfrakten och vi ordnar med återbetalning eller makulering/ändring av faktura.
Här kan du läsa Distansavtalslagen (pdf-fil):
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans_o_hemforsaljningslagen.pdf

Reklamation
Om varan är defekt på något sätt som ej framkommit i beskrivningen eller om du på annat sätt är missnöjd med ditt köp vill vi gärna att du kontaktar oss så att vi kan komma överens om en lösning. Vid retur av defekta varor står kunden för frakten. Det är viktigt för oss att våra kunder är nöjda, så tveka inte att kontakta oss om du tycker att varor eller service ej varit tillfredsställande.

Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med detsamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag - Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver. 

Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.